U našoj zbirci se nalazi i jedan od najboljih nemačkih lovaca u II svetskom ratu Focke Wulf Ta 152H.
Focke Wulf Ta 152H |
Proizvođač: Revell- kit 04180 |
Vrsta: plastična maketa za sastavljanje |
Razmera: 1/72 |
Tip: Lovac, jednosed |
Država: Nemačka |
Jedinica: Luftwaffe, Stab/JG 301 |
Lokacija i vreme: Nemačka, Stendel – mart 1945 |
ID: 1396 |
Izložena maketa Ta 152H je model kompanije Ravell (kit 04180). Maketa predstavlja avion potpukovnika Fritza Aufhammera (Stab/JG 301) kojim je leteo 22.marta do fabrike Focke – Wulfa u Rechlinu.
Kako se radilo o novom avionu Aufhammer je naredio da se avion oboji u crveno kako bi se izbegla prijateljska vatra protivavionske artiljerije.
Na sastanku u Rechlinu se razgovaralo o proizvodnji Ta 152. Piloti su tražili nove avione a inžinjeri u fabrici su govorili o problemima u proizvodnji. Sastanak je završen burno a potpukovnik Aufhammer je navodno rekao da ga ne zanimaju problemi u proizvodnji i da su mu novi avioni potrebni odmah.
Nemačko ratno vazduhoplovstvo je 1944.godine tražilo odgovarajući lovac koji bi mogao da parira najnovijim savezničkim lovcima. Poseban problem za Nemce su predstavljali podaci o novom američkom bombarder B-29, koji bi mogao da leti na visinama od 10.000 metara brzinom od oko 550 km/h.
Luftwaffe je od kompanija Messerschmit i Focke Wulf zatražila projekat visinskog lovca.
Kurt Tank, glavni inžinjer kompanije Focke Wulf je odlučio da u potpunosti redizajnira model Fw 190d-9.
Tank je planirao da u trup lovca Fw 190d ugradi motor DB 603 koji je bio bolje prilagođen za letove na velikim visinama. No, komanda Luftwaffe je odlučila da novi lovac treba da koristi motor Junkers Jumo 213, koji je već koristio lovac Fw 190d-9.
Ministarstvo vazduhoplovstva je 1944.godine donelo odluku da novi lovci u označavanju moraju uključiti i ime konstruktora pa je novi lovac dobio oznaku Ta 152.
Kako se radilo o visinskom lovcu trup je produžen a zakrilca i stajni trap su bili hidraulički pokretani. Veća dužina trupa je za posledicu imala i novi centar gravitacije pa je nos produžen.
Prototip je završen u septembru 1944.godine ali je već 8.oktobra uništen. Testiranja su nastavljena sa drugim prototipom koji je imao Jumo motor ali su ugrađena standardna krila. Ministarstvo vazduhoplovstva je bez obzira na udes naručilo dvadeset aviona prve serije. Do kraja oktobra prvi lovci Ta 152H-0 su bili završeni. Kako bi se ubrzala proizvodnja korišćeni su postojeći trupovi Fw 190A-1.
Krila su produžena kako bi avion imao bolje karateristike na velikim visinama pa je Ta 152H imao raspon od 14.4 metara. Krila su bila zakošena 3 stepena, a umesto aluminijumskih su ugrađivane čelične remenjače.
Avion je dobio i kabinu pod pritiskom za letove na velikim visinama.
Ta 152H je opremljen sa FuG 16ZY i FuG 25a radio stanicom. Pojedini serijski modeli su dobili i uređaj za navigaciju i slepo sletanje FuG 125 Hermine D/F kao i automatski pilot LGW-Siemens K 23.
Avioni ovog tipa su naoružani sa tri topa i to: jedan top od 30mm MK 108 smeštenog u osovini elise i dva topa MK 151 u krilima.
Prilikom testiranja Ta 152H je postizao maksimalnu brzinu od 760km/h na visini od 12.500 metara, dok je na 9.000 metara brzina bila nešto manja, oko 748km/h. Ta 152H je imao plafon leta od 14800 metara.
U Rechlinu je decembru 1944.godine formirana probna grupa (Erprobungskommando 152), koja je trebalo da ispita avion pre no što uđu u operativnu upotrebu. Do kraja januara 1945.godine test piloti su imali ne više od 50 sati leta na novom lovcu.
Serijska proizvodnja je počela u novembru 1944.godine a u februaru 1945.godine je JG 301 dobila prve serijske Ta 152H.
U to vreme ova grupa je dobila zadatak da štiti lovačke baze od napada savezničkih lovaca.
Piloti JG 301 su imali vatreno krštenje 21.februara kada je oboren jedan B-17 iznad Berlina. Zatim je 1.marta oboren i jedan P-51, a 14.aprila i jedan Tempist. Poslednjih dana rata piloti Ta 152 su oborili i jedan Jak-9.
Do kraja rata piloti Ta 152 su uspeli da obore ukupno devet savezničkih aviona uz gubitak od četiri Ta 152. Josef Keil je oborio šest saveznička aviona, dok je Vili Raške oborio najmanje tri saveznička aviona.
Što se tiče broja proizvedenih aviona podaci su nepouzdani David Monday u knjizi “The Concise Guide to Axis Aircraft of World War II” tvrdi da je ukupno proizvedeno oko 220 Ta 152 od čega je bilo 190 Ta 152H. S druge strane Peter Rodeike u knjizi “Focke-Wulf Jagdflugzeug” iznosi podatak da je do kraja rata proizvedeno 44 Ta 152H-0/V i 25 Ta 152 H-1.
Tehničko-letne karakteristike Focke – Wulf Ta 152H-1
Motor: 1 x Jumo 213E od 1750 KS
Raspon krila: 14.50 m
Dužina: 10.80 m
Visina: 4.00 m
Težina: 3.920 kg/ 4.750 kg
Maksimalna brzina: 760 km/h
Brzina krstarenja: 480 km/h
Brzina penjanja: 1.050 m za 1’
Plafon leta: 14.800 m
Dolet: 1.200 km
Naoružanje: 1×30 mm + 2×20 mm
Posada: 1