Škorpion je zajednički projekat kompanija Textron, Cessna, and Bell Helicopter koji je započet 2012.godine. Ove kompanije su udružile snage kako bi konstruisale jeftin borbeni avion. Prema osnovnom planu avion je trebalo da bude lak za održavanje i da ima nisku cenu ekspolatacije. U praksi ovo znači da bi sat leta ovog aviona trebalo da košta manje od 3.000 dolara što je više od 20 puta jeftinije od sata leta F-22. Prema procenama kompanije Textron u svetu će narednih godina postojati tržište za oko 2.000 jeftinih višenamenskih aviona. O Škorpionu je pre par godina pisao i poznati avio portal tangosix.rs. Ekipa ovog portala je razgovarala i sa predstavnicima kompanije Textron na Aero mitingu u Buržeu 2015.godine a šta su oni tom prilikom zabeležili pogledajte ovde.
Inžinjeri Textrona su konstruisali dvomotorni visokokrilac, koji je rađen od kompozitnih materijala. Konstruisan je kao višenamenska platforma koja se može koristiti kako za izviđačke i jurišne zadatke tako i za osmatranje i čuvanje vazdušnog prostora. Partneri u ovom projektu su koristili postojeće tehnologije i već razvijene sisteme kako bi cena projekta bila što niža. Tako se za pokretanje zakrilaca koristi mehanizam sa aviona Cesna Citation XLS. Pogonsku grupu čine dva motora Honeywell TFE731 ukupne snage 36 kN, sa kojima je prototip postigao maksimalnu brzinu od 833 km/h u horizontalnom letu. Prema specifikacijama avion može da ostane i do pet sati u letu. Kompanija Kaman je za avion konstruisala brojne elemente, kao što su krila, vertikalni i horizontalni stabilizatori… Kako su krila aviona modularno građena, to daje mogućnost da se komletno krilo zameni u zavisnosti od potreba. Izuzev stajnog trapa i nosača motora ceo zmaj je rađen od kompozitnih materijala uz očekivani životni vek od 20.000 sati leta.
Što se tiče naoružanja, na krilima se nalazi šest podvesnih nosača na kojima bi moglo da se postavi oko 2.800 kg ubojnih sredstava. Pored potkrilnih nosača, dodatnih 1.400 kg ubojnih sredstava se može smestiti u unutrašnjim spremištima. Što se opreme tiče avion ima ugrađen TAWS b klase, GPS/SBAS sistem, displej za eksterni video signal, garmin SVT uređaj, meteorološki radar, opremu za noćne zadatke, kao i opremu za analizu podataka leta…
Javnosti je projekat predstavljen 16.septembra 2013.godine a planirano je da prvi let bude izveden kroz 24 meseca. Prema planovima verovalo se dabi proizvodnja mogla da počne već 2015.godine, a da bi prve isporuke usledile za 18 meseci. Prototip je prve testove na zemlji imao 25.novembra 2013.godine a prvi let je izveden 12.decembra iste godine. Za pet meseci 2014.godine avion je imao 41 letova u ukupnom trajanju od 76 sati. Postignuta je maksimalna brzina od 800 km/h. Piloti su bili mišljenja da je avion pokretljiv, lako upravljiv čak i prilikom leta sa jednim motorom. Pre predstavljanja aviona na Aeromitingu u Farnborou izvršene su modifikacije na sistemu za odmrzavanje, ugrađen je sistem za proizvodnju kiseonika…
U decembru 2016.godine je završen drugi prototip koji bi trebalo da bude i obrazac za serijsku proizvodnju. Ovaj avion je imao pojednostavljen stajni trap kao i novu opremu uključujući i HOTAS sistem (hands-on-throttle-and-stick) za upravljanje.
Pored borbenih zadataka, avion je predviđen i za korišćenje u vanrednim situacijama, kao što su ekološke nezgode. U avgustu 2014.godine, Škorpion je testiran kao avion za osmatranje. U vežbi Vazdušne garde, Škorpion je proveo više sati u vazduhu šaljući konstantno HD video snimke u realnom vremenu komandi uz konstantnu vezu sa ostalim avionima i kontrolnim centrima na zemlji.
Imajući u vidu da sat leta Škorpiona košta ne više od 3.000 dolara ekonomska računica će biti jasna za mnoge siromašne države. Pored njih za avion bi se mogle zainteresovati i velike države kojima je potreban jeftin avion za operacije niskog intenziteta, gde nije ekonomično upotrebljavati avione pete generacije. Škorpion ima veliku konkurenciju jer se u ovom segmentu nalaze kako borbeni helikopter, bespilotne letelice i jeftini klipni avioni. Kompanija je do sada pregovarala sa vladama Malezije, Bruneja, Filipina, Indonezije a kao potencijalni kupci su bili Nigerija i Kolumbija.
Treći prototip Škorpiona (N532TX) je bio izložen i na Aero mitingu u Dubajiju. Ovom prilikom avion je opremljen sa L3 Wescam MX-15 a može da koristi široku paletu naoružanja uključujući i laserski vođene bombe GBU-12 Paveway II, nevođenje i vođene rakete, kao i mitraljez kalibra 12.7 mm. Avion bi trebalo da bude osposobljen i za korišćenje bombi GBU-39/B, GBU-53/B, GBU-31/32/38/54…
Priliku da testiraju Škorpion su 2017.godine imali piloti Saudijske Arabije. Za jedanest dana izvedeno je 10 letova a avion je testiran prvenstveno za izvođenje jurišnih zadataka. Ovde treba pomenuti da su saudijski piloti vrlo brzo savladali upravljanje Škorpionom (u proseku pola dana) i da su čak i na prvom letu uspešno izvršavali bombardovanje školskim bombama GBU-12.
U toku 2018.godine inžinjeri kompanije Textron su uspešno testirali Textron Synturian® sistem koji je posadi Škorpiona omogućio upravljanje dronovima. U simuliranim uslovima posada je mogla da promeni smer, brzinu i visinu drona, na lak i intuitivan način.
I pored vrlo dobrih karakteristika očigledno je da postoji izvesna rezerva prema Škorpionu. Za sada još uvek nije naručen nijedan avion ovog tipa, ali po svemu sudeći kompanija Textron još uvek nije odustala od ovog projekta. A šta donosi 2019.godina za Škorpion ostaje da se vidi.
Tehničko-letne karakteristike:
Posada: 2
Dužina: 13.87 m
Raspon krila: 14.58 m
Visina: 4.06 m
Površina krila: 16.29 metara kvadratnih
Težina – prazan avion: 5.761 kg
Težina pri poletanju: 9.979 kg
Pogonska grupa: 2 × Honeywell TFE731 turbofan, 18 kN
Maksimalna brzina: 833 km/h
Radijus dejstva: 4,074 km sa dopunskim rezervoarima
Plafon leta: 14,000 m
Naoružanje: rakete, bombe i podtrupni mitraljez
-na podtrupnim nosačima se može postaviti 2,800 kg ubojnih sredstava
-u unutrašnjim spremištima se može smetiti 1.400 kg ubojnih sredstava